The Jerusalem Post

From Wikipedia, the free encyclopedia
(Redirected from Jerusalem Post)

The Jerusalem Post
Front page of The Jerusalem Post; September 1, 2020
TypeDaily newspaper
Owner(s)The Jerusalem Post Group
EditorZvika Klein
Founded1 December 1932; 91 years ago (1932-12-01)
(as The Palestine Post)
Political alignment
(Weekends: 120,000) (International: 50,000)[citation needed]
Sister newspapersJerusalem Post Lite
OCLC number15700704 Edit this at Wikidata

The Jerusalem Post is a broadsheet newspaper based in Jerusalem, founded in 1932 during the British Mandate of Palestine by Gershon Agron as The Palestine Post. In 1950, it changed its name to The Jerusalem Post. In 2004, the paper was bought by Mirkaei Tikshoret, a diversified Israeli media firm controlled by investor Eli Azur (who in 2014 also acquired the newspaper Maariv).[4] The Jerusalem Post is published in English. Previously, it also had a French edition.

Originally a left-wing newspaper, it underwent a noticeable shift to the political right in the late 1980s.[5][6] From 2004 editor David Horovitz moved the paper to the center, and his successor in 2011, Steve Linde, pledged to provide balanced coverage of the news along with views from across the political spectrum.[7][8] In April 2016, Linde stepped down as editor-in-chief and was replaced by Yaakov Katz,[9] a former military reporter for the paper who previously served as an adviser to former Prime Minister Naftali Bennett.[10]

In March 2023, Katz stepped down as editor-in-chief and was replaced by Avi Mayer.[11] Nine months later, Mayer was replaced by Zvika Klein.[12]

The paper professes to be in the Israeli political center,[13] yet is considered to be on the political right;[14] its editorial line is critical of political corruption,[15] and supportive of the separation of religion and state in Israel.[16] It is also a strong proponent of greater investment by the State of Israel in World Jewry and educational programs for the Jewish diaspora.[17]



The first attempt to establish an English-language newspaper in Jerusalem was The Jerusalem News, established in 1919 under the auspices of the Christian Science movement, but this had no relationship to The Jerusalem Post.[18] The direct journalistic ancestry of The Jerusalem Post can be traced to The Palestine Bulletin, which was founded in January 1925 by Jacob Landau of the Jewish Telegraphic Agency.[19] It was owned by the Palestine Telegraphic Agency, which was in practice part of the JTA even though it was legally separate.[19]

On 1 November 1931, editorship of the Bulletin was taken over by Gershon Agronsky (later Agron), a Jewish journalist who had immigrated to Palestine from the United States.[20] In March 1932, a dispute arose between Landau and Agronsky, which Agronsky resolved to settle by establishing an independent newspaper.[19] Landau and Agronsky instead came to an agreement to transform the Bulletin into a new, jointly owned newspaper.[19] Accordingly, the Palestine Bulletin published its last issue on 30 November 1932 and The Palestine Post Incorporating The Palestine Bulletin appeared the following day, 1 December 1932.[19] On 25 April 1933, the masthead was reduced to just The Palestine Post although its founding year still appeared as 1925.[21] It appeared on 24 August 1934[22] but not in the following issue, 26 August,[23] or later.

16 May 1948 edition of The Palestine Post

During its time as The Palestine Post, the publication supported the struggle for a Jewish homeland in Palestine and openly opposed British policy restricting Jewish immigration during the Mandate period. According to one commentator, "Zionist institutions considered the newspaper one of the most effective means of exerting influence on the British authorities."[24]

1948 bombing[edit]

On the evening of 1 February 1948, a stolen British police car loaded with half a ton of TNT pulled up in front of the Jerusalem office of the Palestine Post; the driver of a second car arrived a few minutes later, lit the fuse and drove off.[25] The building also contained other newspaper offices, the British press censor, the Jewish settlement police, and a Haganah post with a cache of weapons. Arab leader Abd al-Qadir al-Husayni claimed responsibility for the bombing, but historian Uri Milstein reported that the bomb had been prepared by the Nazi-trained Fawzi el-Kutub, known as "the engineer", with the involvement of two British army deserters, Cpl. Peter Mersden and Capt. Eddie Brown.[26][27] Four people were killed in the bombing, including three Post employees.[28] According to the Palestine Post at the time, a newspaper typesetter and two people who lived in a nearby block of flats died.[29] Dozens of others were injured and the printing press was destroyed. The morning paper came out in a reduced format of two pages, printed at a small print shop nearby.[25]

Palestine Post offices after car bomb attack, 1 February 1948, Jerusalem


In 1950, two years after the State of Israel was declared, the paper was renamed The Jerusalem Post.[30]

The broadsheet newspaper is published from Sunday to Friday, with no edition appearing on Saturday (the Jewish Sabbath) and Jewish religious holidays. Regular opinion columnists write on subjects such as religion, foreign affairs and economics. As of 2016 the owner of the paper is Eli Azur, editor-in-chief is Yaakov Katz and the managing editor is David Brinn.[31]

In January 2008, the paper announced a new partnership with The Wall Street Journal, including joint marketing and exclusive publication in Israel of The Wall Street Journal Europe.[32]

The Jerusalem Post also publishes a monthly magazine, IVRIT, edited by Sarit Yalov. Its target audience is people learning the Hebrew language and it is described as "an easy-Hebrew" publication, meant for improving basic Hebrew reading skills. It uses the vowel notation system to make comprehension of the Hebrew abjad simpler.[33] The Jerusalem Report, now edited by Steve Linde, is a fortnightly print and online glossy newsmagazine.

In 2020, Reuters reported that The Jerusalem Post, along with Algemeiner, The Times of Israel and Arutz Sheva, had published op-eds written by non-existent people.[34][35] In 2020, The Daily Beast identified a network of false personas used to sneak opinion pieces aligned with UAE government policy to media outlets such as The Jerusalem Post.[36] Twitter suspended some of the accounts of these fake persons on its own platform.[37]

In January 2022, The Jerusalem Post's website was hacked by pro-Iranian actors. The website homepage was replaced with an image depicting a bullet shot from a red ring on a finger (likely in reference to the ring worn by the Iranian General Qasem Soleimani) and the caption "we are close to you where you do not think about it". The hack occurred on the second anniversary of the Assassination of Qasem Soleimani and is largely seen as a threat towards Israel.[38][39]

The Jerusalem Post has been publishing an annual list of the world's "50 most influential Jews" since 2010.[40] The list is released on Rosh Hashanah. In 2023, The Jerusalem Post announced the launch of a "50 most influential Jews" congress, including an awards ceremony for the honorees.[41]

Ownership changes[edit]

Until 1989, the paper supported the Labor Party. In 1989, the paper was purchased by Hollinger Inc., owned by Conrad Black. A number of journalists resigned from the Post after Black's takeover and founded The Jerusalem Report, a weekly magazine eventually sold to the Post.

Under editor-in-chief David Makovsky, from 1999 to 2000, the paper took a centrist position on defense, but began to reject socialism.[2] In 2002, Hollinger hired the politically conservative Bret Stephens of The Wall Street Journal as editor-in-chief. David Horovitz took over as editor-in-chief on 1 October 2004.[42] On 16 November 2004, Hollinger sold the paper to Mirkaei Tikshoret Limited, a Tel Aviv-based publisher of Israeli newspapers. CanWest Global Communications, Canada's biggest media concern, had announced an agreement to take a 50 percent stake in The Jerusalem Post after Mirkaei bought the property, but the deal soured. The two sides went to arbitration, and CanWest lost.[43]

In 2011, Horovitz was succeeded by the paper's managing editor, Steve Linde, who professed to maintain political moderation and balance.[44] Yaakov Katz, the paper's former military analyst and a fellow at the Nieman Foundation for Journalism, succeeded Linde in April 2016.

Websites[edit][edit] was launched in December 1996. Its current version also contains an ePaper version of the daily newspaper, a range of magazines and other web versions of the Group's products.

The site is an entity separate from the daily newspaper. While sharing reporters, it is managed by different teams. Its staff is based in Tel Aviv, while the newspaper offices are located in Jerusalem.[45]

The site contains archives that go back to 1989, and the default search on the site sends users to archive listings, powered by ProQuest, where articles can be purchased.[46] Free blurbs of the article are available as well, and full articles are available when linked to directly from navigation within or from a search engine. includes the "Premium Zone", a pay-wall protected area, containing additional Jerusalem Post articles and special features. The site, which was given a graphic facelift in September 2014, recently[when?] relaunched its mobile and tablet applications, as well as its special edition for mobile viewing.


Agron family[edit]

Gershon Agron founded the newspaper and served as its editor until he went into public service. One of his early reporters was his nephew Martin Agronsky, who later became a famous American political journalist.[49] Agronsky left the paper after only a year.[50] He felt he had been hired out of nepotism and didn't like this, wanting to earn his jobs.[51][52]

Agron's son Dani Agron worked for the newspaper, serving as its business manager in the 1970s,[53] while his wife Ethel wrote for Hadassah Magazine.[54] Martin Agronsky's son Jonathan Agronsky became a journalist in the United States.[55]

See also[edit]


  1. ^ "The Jerusalem Post". Encyclopedia Britannica. 15 November 2023.
  2. ^ a b "On the issue of defense, the paper moved editorially in the post-1990 years between a centrist position under David Makovsky (1999–2000) and David Horowitz (2004– ) as editors, and a right-wing position under David *Bar-Illan (1990–96) and Brett [sic] Stephens (2002–4). A neo-liberal capitalist outlook on economic and financial affairs replaced the socialist outlook of earlier years.""Jerusalem Post". Encyclopedia Judaica. 2007.
  3. ^ "The Jerusalem Post (Israeli newspaper)". Encyclopædia Britannica. Retrieved 21 November 2013.
  4. ^ 'Maariv' Newspaper to Be Sold to Businessman Eli Azur Archived 4 March 2016 at the Wayback Machine News flash at
  5. ^ "The press in Israel" Archived 2 April 2009 at the Wayback Machine BBC News, 8 May 2006
  6. ^ Dridi, Tarak (9 July 2020). "Reporting Strategies of Israeli Print Media: Jerusalem Post and Haaretz as a Case Study". SAGE Open. 10 (3). doi:10.1177/2158244020936986.
  7. ^ "Editor's Notes: The time has come... – Opinion – Jerusalem Post". 12 August 2011. Retrieved 1 June 2019.
  8. ^ "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". The Jerusalem Post. 12 June 2011.
  9. ^ a b "Yaakov Katz named new 'Post' editor-in-chief". The Jerusalem Post. 13 April 2016. Retrieved 17 May 2016.
  10. ^ Dolsten, Josefin (13 April 2016). "Jerusalem Post Names Ex-Naftali Bennett Aide as New Editor-in-Chief". The Forward. Retrieved 14 September 2019.
  11. ^ "Avi Mayer named new editor-in-chief of 'The Jerusalem Post'". 21 March 2023.
  12. ^ a b "Zvika Klein tapped as new chief editor of Jerusalem Post". Times of Israel. Retrieved 13 December 2023.
  13. ^ "Jerusalem – a City with Many Names". Friend of Zion Museum. 23 November 2021. Retrieved 15 March 2022.
  14. ^ "The Jerusalem Post". Retrieved 19 June 2022.
  15. ^ Katz, Yaakov (23 July 2020). "Israel needs a government, not a circus – analysis". The Jerusalem Post. Retrieved 15 March 2022.
  16. ^ "Recant, Chief Rabbi". The Jerusalem Post. 7 January 2020. Retrieved 15 March 2022.
  17. ^ "Can the coronavirus help repair ties between Israel's Jews and Arabs?". The Jerusalem Post. 22 April 2020. Retrieved 15 March 2022.
  18. ^ Ellis 1984, p. 109; Taves 2006, pp. 61–62, 65.
  19. ^ a b c d e Michael D. Birnhack (2012). Colonial Copyright: Intellectual Property in Mandate Palestine. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-163719-3.
  20. ^ Palestine Bulletin, 31 October 1931.
  21. ^ "⁨The Palestine Post⁩ | Page 8 | 25 April 1933 | Newspapers | The National Library of Israel". Retrieved 30 December 2022.
  22. ^ "The Palestine Post⁩ | Page 2 | 24 August 1934| Newspapers | The National Library of Israel". Retrieved 30 December 2022.
  23. ^ "⁨The Palestine Post⁩ | Page 8 | 26 August 1934 | Newspapers | The National Library of Israel". Retrieved 30 December 2022.
  24. ^ Wilson, Cynthia: Attributed to Penslar D. Archived 15 May 2016 at the Wayback Machine at footnote, p. 34, Always Something New to Discover: Menahem Pressler and the Beaux Arts Trio, Paragon Publishing 2011, accessed at Google Books, 5 August 2014
  25. ^ a b "American Jewish Historical Society: American Newlyweds in Israel, 1948". Archived from the original on 29 April 2011. Retrieved 25 April 2011.
  26. ^ Uri Milstein, History of Israel's War of Independence, Vol III (English edition: University Press of America, 1997, ISBN 0-7618-0769-1), pages 105–107.
  27. ^ Mel Bezalel (7 May 2009). "The truth is louder than TNT". The Jerusalem Post. Retrieved 21 November 2013.
  28. ^ "70 years on: The bombing of the 'Post' offices, and its legacy". The Jerusalem Post | 1 February 2018. Retrieved 22 November 2023.
  29. ^ The Palestine Post, 5 February 1948, p3.
  30. ^ A backward glance, a forward step
  31. ^ "The Jerusalem Post - About Us".
  32. ^ "JPost | French-language news from Israel, the Middle East & the Jewish World". Archived from the original on 22 December 2011. Retrieved 21 November 2013.
  33. ^ "Ivrit". Retrieved 8 June 2013.
  34. ^ "Deepfake used to attack activist couple shows new disinformation frontier". Reuters. 15 July 2020. Retrieved 26 September 2020.
  35. ^ Oster, Marcy (17 July 2020). "News outlets covering Israel found, again, to have run fake op-eds". Jewish Telegraphic Agency. Retrieved 12 December 2023.
  36. ^ Rawnsley, Adam (6 July 2020). "Right-Wing Media Outlets Duped by a Middle East Propaganda Campaign". The Daily Beast. Retrieved 8 July 2020.
  37. ^ Vincent, James (7 July 2020). "An online propaganda campaign used AI-generated headshots to create fake journalists". The Verge. Retrieved 8 July 2020.
  38. ^ "Israel's Jerusalem Post website hacked on Soleimani assassination anniversary". Reuters. 3 January 2022. Retrieved 3 January 2022.
  39. ^ "JPost targeted by pro-Iranian hackers on day of Soleimani assassination". The Jerusalem Post | 3 January 2022. Retrieved 3 January 2022.
  40. ^ Linde, Steve (21 May 2010). "World's 50 most influential Jews". The Jerusalem Post. Retrieved 8 October 2023.
  41. ^ "'Post' announces 50 Most Influential Jews inaugural event". The Jerusalem Post. 24 July 2023. Retrieved 8 October 2023.
  42. ^ Anat Balint, Jlem Post change of editors Archived 8 April 2016 at the Wayback Machine, Haaretz, 5 Sep. 2004
  43. ^ "CanWest loses battle for 50% of 'Jerusalem Post'". The Jerusalem Post. Archived from the original on 25 October 2012. Retrieved 8 June 2013.
  44. ^ "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". The Jerusalem Post. 12 June 2011.
  45. ^ "Yafo 206, Jerusalem, Israel to HaAhim MiSlavuta 13, Tel Aviv-Yafo, Israel". Google Maps. Retrieved 21 November 2013.
  46. ^ "". 2 March 2008. Retrieved 8 June 2013.
  47. ^ "Horovitz steps down, Linde taking over as JPost editor". 21 November 2012. Retrieved 8 June 2013.
  48. ^ "Avi Mayer named new editor-in-chief of 'The Jerusalem Post'". Jerusalem Post. Retrieved 23 March 2023.
  49. ^ Carnes, Mark Christopher (2002). American National Biography: Supplement. Oxford University Press. ISBN 978-0-19-522202-9.
  50. ^ Husseini, Rafiq (30 April 2020). Exiled from Jerusalem: The Diaries of Hussein Fakhri al-Khalidi. Bloomsbury Publishing. p. 205. ISBN 9781838605421.
  51. ^ Broadcasting Publications (2 November 1981). "Putting it on the Line: Profile: Martin Agronsky: a broadcast journalist who's covered the world". Broadcasting. p. 103.
  52. ^ Bliss, Edward Jr. (2010). Now the News: The Story of Broadcast Journalism. Columbia University Press. pp. 119–120. ISBN 9780231521932.
  53. ^ "'It is always better to explain than to fight'". The Jerusalem Post | 8 December 2014. Archived from the original on 27 September 2021. Retrieved 27 September 2021.
  54. ^ Reinharz, Shulamit; Raider, Mark A. (2005). American Jewish Women and the Zionist Enterprise. UPNE. pp. 243–254. ISBN 978-1-58465-439-1.
  55. ^ Agronsky, Jonathan (2015). "His Guardian Angel". Dartmouth Alumni Magazine. Retrieved 24 November 2020.


  • Ellis, Peter Berresford (1984). The Last Adventurer: The Life of Talbot Mundy. West Kingston: Donald M. Grant. ISBN 0-937986-70-4.
  • Taves, Brian (2006). Talbot Mundy, Philosopher of Adventure: A Critical Biography. Jefferson, North Carolina: McFarland and Company. ISBN 0-7864-2234-3.

External links[edit]